6ix
mapa strony     nota prawna      Google+
 
 
12 spostrzeżeń dot. prowadzenia i kampanii na Facebooku
 
Marketing szeptany
 
»  Filary skuteczności kampanii marketingu rekomendacji (WoMM) i Social Media
 
Mechanizmy marketingu rekomendacji - "In the name of research", cz.1
 
Marketing szeptany - jak za jego pośrednictwem promować markę?
 
Mechanizmy marketingu rekomendacji - "In the name of research", cz. 2
 
Formy marketingu szeptanego (WoMM)
 
Zaangażowanie w kampaniach zintegrowanych
 
Jawne kampanie na forach internetowych (Rzecznik marki i Online ekspert)
 
Akcje marketingu rekomendacji (WoMM) z udziałem Liderów Opinie
 
Nowa forma marketingu szeptanego – eRzecznik marki, część I
 
Stałe wsparcie marki w sieci - część I
 
Nowa forma marketingu szeptanego – eRzecznik marki, część II
 
NPS (Net Promoter Score) - filar rekomendacji
 
Efekt ROPO (research Online, Purchase Offline) w procesie zakupowym?
 
Efekt ROPO – cichy zabójca Twojej sprzedaży
 
Infografika - Efekt ROPO w Farmacji
 
Efekt ROPO, czyli co zabija Twoją sprzedaż?
 
Efekt ROPO, czyli gdzie konkurencja przechwytuje Twoich potencjalnych klientów?
 
Efekt ROPO, czyli co wpływa nawet na 50 % Twojej sprzedaży?
 
Inbound Marketing
 
Sprzedaż napędzana dobrym słowem - część I.
 
Sprzedaż napędzana dobrym słowem - część II.
 
Kampanie na forach internetowych – rodzaje i zastosowania
 
Znaczenie forów internetowych w branży motoryzacyjnej - infografika
 
Znaczenie forów internetowych w bankowości - infografika
 
Online Ekspert, czyli jak stać się partnerem konsumentów na forach internetowych?
 
Infografika: Wybuch elektrowni atomowej – siła plotki w sieci
 
Znaczenie touchpointów internetowych dla marek kosmetycznych
 

Filary skuteczności kampanii marketingu rekomendacji (WoMM) i Social Media

 

Artykuł ukazał się w serwisie MediaRun

 

„Reason to Talk” 

 

„Reason to Talk” – magiczny czynnik - powód do rozmów z innymi konsumentami o Twojej marce lub kontencie, który jest z nią bezpośrednio powiązany.

 

RtT to nic innego jak wszystko to, co jest związane z Twoją marką, a powoduje i inicjuje spontaniczne konwersacje na jej temat i przede wszystkim, stymuluje jej rekomendacje wśród konsumentów.

 

 

„Reason to Talk” jako filar kampanii marketingu rekomendacji (W

 

RtT jest podstawą konwersacji i rekomendacji zarówno online jak i offline.

 

Pojmowany jako bardzo atrakcyjny powód do rozmów staje się swoistą „walutą towarzyską” dla naszych konsumentów – pozwala im błysnąć unikalną i atrakcyjną wiedzą.

 

Powoduje tym samym lawinowy wzrost ilości rekomendacji Twojej marki i buduje z nią silne więzi emocjonalne.

 

Użyjmy przykładu kampanii „Posadź Drzewo” marki Tetra Pak, który zilustruje możliwe do osiągnięcia poprzez działania WoMM efekty.

 

Dzięki wygenerowaniu atrakcyjnego RtT 461 568 unikalnych użytkowników trafiło na serwis kampanii i to wyłącznie dzięki rekomendacjom osób z serwisu Nasza Klasa.

 

Dla porównania z Facebooka serwis odwiedziło 136 116 UU, a akcja zyskała  w krótkim czasie ponad 9800 fanów.

 

„Rason to Talk” jest też warunkiem skutecznego amplifyingu internetowego (niesłusznie utożsamianego z marketingiem szeptanym), czyli działania polegającego na bezpośredniej rekomendacji w mediach UGC (User Generated Content) takich jak np. fora internetowe.

 

W przypadku amplifyingu zdefiniowanie/wykreowanie atrakcyjnego RtT to konieczny element, który pozwoli Ci liczyć na odpowiednio wysoką efektywność i bardzo duże zaangażowanie konsumentów.

 

Jeśli damy konsumentom odpowiedni powód do rozmów efekty mogą być zaskakujące.
W kampanii Mężczyzna Marzeń dla marki NIVEA ilość osób, które odwiedziły serwis akcji dzięki odpowiednio pobudzonym rekomendacjom wyniosła ponad 420 tys.

 

Jeśli Twoja marka go nie posiada lub nie wytworzyła go, oznacza to, że konsumenci nie będą się angażować w jej działania:

  • np. jej profil na Facebooku nie przekroczy niskich wartości rzędu 200 – 300 osób
  • ruch do Twojego serwisu, generowany przez polecenia konsumentów z innych serwisów będzie bardzo skromny lub bliski zeru
  • ilość wpisów w sieci na temat Twojej marki będzie znikoma
  • można przyjąć, że ilość rekomendacji offline również będzie bardzo mała

 

Konsumenci nie będą o Twojej marce dyskutować ani angażować się w jej działania, a co gorsza, nie będą ich łączyły z nią jakieś większe emocje.

 

 

Jakie marki bazują na „Reason to Talk”?

 

Można śmiało określić cały zestaw marek i kategorii produktowych dla których RtT jest lub stanie się filarem komunikacji. Wymieńmy parę z nich.

 

 

Twoja marka jest dość generyczna

 

Załóżmy, że Twoja marka nie ma wyraźnych elementów, które angażowały by konsumentów na tyle, żeby toczyli o niej dyskusje.

 

Musisz więc wygenerować kontent, który spowoduje, że Twoja marka ich poruszy. Świetnymi przykładami są napoje energetyczne na czele z Red Bull’em, który ma całą paletę niezwykłych wydarzeń dla miłośników sportów, zwłaszcza ekstremalnych – np. przelot na „własnych skrzydłach” nad kanałem La Manche.

 

Nie zapomina też o imprezowiczach, z którymi  komunikuje się wykorzystując kolejne RtT bazujące np. na Red Bull Music Academy.

 

Działania o podobnej konstrukcji na polskim rynku prowadzi np. Orlen aktywnie komunikując swoje zaangażowanie w sporty motorowe i w ten sposób budując kontent do ożywionych rozmów polskich kibiców, którzy dopingują nasze ekipy w światowych imprezach – np. Rajdzie Dakar.

 

 

Twoja marka działa na niezwykle konkurencyjnym rynku

 

Konkurencja dysponuje markami o zbliżonej konstrukcji, w dodatku zdążyła zagospodarować większość kanałów komunikacji. Możesz dublować ich ruchy, ale to nie rozpali emocji Twoich konsumentów.

 

I kolejny przykład równie generycznego napoju energetycznego jakim jest Monster Energy Drink, który jako jeden ze swoich RtT wykorzystuje w komunikacji min. niezwykle efektowną działalność mistrza driftu Kena Blocka.

 

 

Twoja marka działa na rynku z ograniczeniami (alkohole, papierosy, leki Rx)

 

Ograniczenia prawne dotyczące komunikacji leków Rx (recepturowych), alkoholi i np. papierosów powodują, że marki te są wręcz zmuszone do działań bazujących na wygenerowanym wcześniej „Reason to Talk”.

 

Marka Bols używała w tym celu sławnej „Łódki Bols”, a np. Żubrówka rekrutowała „hodowcę” trawy żubrowej. Wszystkie te zabiegi bardzo polaryzowały opinie konsumentów i stymulowały niezliczone dyskusje.

 

Branża tytoniowa błysnęła swego czasu akcją Marlboro Adventure Team i wokół niej konsekwentnie budowała crossmediową komunikację.

 

 

Twoja marka działa w kategorii produktowej wrażliwej na WoMM i marketing szeptany

 

Idealnym przykładem jest kategoria parentingowa i jej produkty dla bardzo małych dzieci.
W tej grupie docelowej  rekomendacja ma fundamentalne znaczenie dla marki.

 

Posiadanie „Reason to Talk” staje się więc koniecznością. Może to być przesyłka w kampanii seedingowej, specjalny zestaw produktowy wręczany przez Lidera Opinii/ Lidera kategorii produktowej, czyli w tym przypadku położną lub np. specjalny kontent na serwisie, szczególnie poszukiwany przez mamy.

 

 

„Reason to Talk” jako gwarant skuteczności kampanii rekomendacyjnych (WoMM)

 

Jeśli założymy, że dzięki wydatkom mediowym budujemy określony zasięg pierwotny, to „Reason to Tak” pozwoli nam zwiększyć skuteczność naszych działań poprzez wygenerowanie kolejnego, dodatkowego zasięgu.

 

Aby osiągnąć taki efekt często wystarczy prowadzone już akcje odpowiednio obudować działaniami bazującymi na technikach WoMM, takimi jak amplifying internetowy czy mechanizmy Member Get Member.

 

W takim przypadku całkowita efektywność akcji wynika min. z zasięgu pierwotnego
i wygenerowanego zaangażowania, ale też z efektywnie pobudzonej rekomendacji.

 

Dla przykładu skuteczne zaimplementowanie technik WoMM w internetowe akcje konkursowe potrafią podnieść ilość unikalnych użytkowników średnio o 90 – 120%.

 

 

Podsumowanie:

 

„Reason to Talk” jest gwarantem zbudowania dodatkowej efektywności kampanii, dzięki temu, że  generuje duże zaangażowanie emocjonalne konsumentów i skutecznie pobudza naturalną falę rekomendacji.

 

„Reason to Talk” to podstawowy filar zintegrowanych kampanii wykorzystujących techniki WoMM - np. amplifying internetowy i marketing szeptany, marketing rekomendacji czy buzzmarketing.

 

 

Michał Siejak

dyr. zarządzający agencji interaktywnej NuOrder Sp. z o.o.

 

<<
>>


Nasi partnerzy





Kontakt

Nasi Konsultanci czekają

na Twoje pytania:

 

 

Agencja 6ix Social Media

 

ul. Chłodna 48 lok. 12

00-872 Warszawa

 

tel. +48 22 257 89 81

fax. +48 22 257 89 21

 

dzial.obslugi@6ix.pl

 
 

Agencja Social Media



Skontaktuj się z nami:

Tel
    foot nuorder online eskpert