SERM – zarządzanie reputacją marki w wyszukiwarkach
96% użytkowników sprawdzając informacje na temat Twojej firmy przegląda tylko wyniki pierwszej strony Google. To one determinują opinię lwiej części konsumentów na temat Twojej marki,
a w konsekwencji bezpośrednio wpływają na poziom Twojej sprzedaży.
Czym jest SERM i dlaczego jest tak istotny?
SERM (Search Engine Reputation Management) to zespół działań podejmowanych w celu poprawy wizerunku marki w wyszukiwarkach internetowych i zarządzania jej reputacją w sieci.
Niezależnie od profilu Twojej firmy reputacja Twojej marki w sieci wpływa bezpośrednio na Twoje wyniki biznesowe. Informacje na jej temat mogą być poszukiwane przez Twoich klientów, partnerów biznesowych, inwestorów, potencjalnych pracowników, dziennikarzy.
Klient, który wstępnie wybrał Twoją markę sprawdza jej reputację w Google, a więc serwisy marek, porównywarki cenowe, fora internetowe, blogi specjalistyczne, serwisy eksperckie. Obecność negatywnych wyników prowadzi w prosty sposób do utraty sprzedaży – klient, który trafi na negatywne informacje, zmieni swoją decyzję zakupową, wybierając ofertę konkurencji.
Rys. 1. Efekt ROPO
SERM jako element uszczelniania lejka zakupowego
Na konieczność zarządzania reputacją marki w sieci wpływa Efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline). Jest model zachowania konsumentów, którzy przed zakupem produktu
lub usługi poszukują w sieci informacji i opinii na temat marki. Informacje i opinie znalezione
w wyszukiwarce mają ogromny wpływ na reputację marki oraz decyzję zakupową konsumentów.
Z efektem ROPO powiązany jest również zaproponowany przez Google model ZMOT
(Zero Moment of Truth). Model zakłada, że często decyzja zakupowa podejmowana jest przez klienta już w internecie, m.in. podczas obcowania z rekomendacjami internautów, czyli dużo wcześniej niż w sklepie offline.
Rys. 2. Lejek zakupowy - odpływ potencjalnych klientów
Nieuwzględnienie zjawiska ROPO i występowania Zero Moment of Truth w strategii sprzedażowej skutkuje rozszczelnieniem lejka zakupowego i odpływem potencjalnych klientów na etapie „consideration” procesu zakupowego.
Rys. 3. Screen pierwszej strony wyników wyszukiwania Google na frazę "Allianz opinie" z dnia 01.12.2013
Jak skutecznie możemy zająć się procesem zarządzania reputacją Twojej marki?
W naszej ofercie działań wspierających SERM znajdziesz:
- Badanie obecnego stanu kondycji Twojej marki w sieci
- Monitoring Internetu i Social Media
- Pozycjonowanie wybranego kontentu
- Oficjalną komunikację na forach wspartą monitoringiem Internetu - usługa Online Ekspert
Wśród działań wspomagających pozycjonowanie kontentu proponujemy m.in.:
- budowę i obsługę dodatkowych serwisów contentowych
- ePR – np. artykuły
- kontent dla blogerów, na YouTube i kontent graficzny (infografiki)
W procesie zarządzania reputacją marki w sieci bardzo duże znaczenie mają fora - znalezione
na nich informacje mają zasadniczy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów.
Usługą wspomagającą proces zarządzania reputacją na forach jest usługa Online Ekspert (www.onlineekspert.pl)
- Dzięki stałemu monitoringowi sieci błyskawicznie lokalizuje i gasi kryzysy zanim się spozycjonują
- Odpowiadając na pytania konsumentów przedstawia markę jako wiarygodną
i partnerską.
Dzięki naszej szerokiej ofercie możemy zaproponować Ci pełną obsługę Twojej marki i efektywne zarządzanie jej reputacją w sieci.
Zobacz także:
> Online Ekspert - kampanie na forach internetowych wsparte monitoringiem